Cara Pakai Suit Yang Betul Untuk Gentelmen Dikongsikan Oleh Founder de-Catano Tailoring & Design

9:38 PM


Gambar kat atas waktu pergi evening party tahun 2015. Punyalah nak ikut tema event dress code classic attire sanggup sewa baju semata untuk datang. Memang nampak smart sebenarnya tak fulfill requirement tahu tak. Noob punya pasal jika korang perasa mesti ada few part baju BBL jadi mistake biasa lelaki buat bila pakai blazer & suite. Nak tahu boleh check list bawah

11 Kesalahan Biasa Lelaki Buat Bila Pakai Suit

1. Salah pilih baju 

Shoulder jatuh lebih dari bahu, ni biasa kaum lelaki cari baju tetapi size besar walaupun warna/corak kegemaran korang. Memang paling stress bila dah dapat baju berkenan tetapi size baju pulak tak kena dengan size badan. 

2. Salah matching 

Mungkin sesetangah antara kita main bedal je dress code suit, business, black tie dan evening bila attend sesuatu event tanpa tahu perbezaan keempat-empat type dressing. 

Suit - blazer sama warna dengan seluar, contoh warna black blue jadi seluar mesti black blue juga
Business - bila blazer tak sama warna dengan seluar, dah jadi business. Selain tu pola design blazer berbeza

3. Lengan labuh

Ha ini biasa terjadi bila beli kemeja atau blazer kat kedai. Mesti ada baju lengan terlalu labuh & menyebabkan anda terpaksa lipat lengan atau kat pergelangan tangan mengelebeh. 

4. Warna, size kolar tak ada

Ini basic problem bila nak beli baju kemeja. Baju display ada size tapi warna pula tak cantik atau tak kena dengan citarasa anda. Belum cerita lagi curtain baju tak sama dengan size badan masyarakat Asia.

5. Button 

Tahu tak cara pakai blazer yang betul? Jika blazzer korang ada 2 button, sebenarnya kena pakai 1 button sahaja. Bukan button in kedua-dua ye

6. Akesesori salah atau tidak kena

Tali leher tak matching dengan warna kemeja contohnya jika kemeja anda berwarna plain seeloknya pilih tali leher bercorak. Begitu juga sebaliknya bila anda memakai baju kemeja bercorak dan mesti memilih tie plain. 

7. Stoking panjang sangat

Ha ini pun kena take note bila nak dress in suit, pastikan stoking anda tidak terlalu panjang. Cukup sekadar lebih dari buku lali kaki

8. Tali leher panjang sangat atau terlalu pendek sangat

Petuanya sila pastikan tali tie kena ngam-ngam kat kepala belt. Means hujung tie betul-betul cecah tali pinggang

9. Banyak warna 

Perlu korang remember lelaki tak boleh pakai lebih dari tiga warna melainkan nak pergi party. Untuk dress code suite, business, black tie dan evening  cukup macthing maximum tiga warna sahaja. Less is more gentle.

10. Kasut kena match jugak 

Untuk busines, black tie, casual make warna kasut kena sama dengan stoking. Sebolehnya seriras sama contoh jika warna kasut wood coklat so stoking mesti coklat juga.

11. Bila kena tight-in 

Tips dressing kemeja panjang kena tight-in, pendek tak payah tight in. Cukup just let go.

Anda tahu tak cara pakai  suite dengan turutan betul?

First pakai baju kemeja dahulu, underwear, stokin baru pakai seluar. Tahu tak sebabnya kenapa? Kerana nak make sure kuku kaki tak merosakkan seluar. Seluar mudah berbulu bila terkena kuku kaki sewaktu sarung seluar tu. Ini pun BBL baru tahu dari master De-Catano Trailor & Design. Biasalah lelaki main pakai je asalkan siap.


Cara korang nak bezakan antara suite & blazer senang sahaja. Just ingat combination ini sahaja,

Suite - warna blazer & seluar sama contoh blazer soft blue maka mesti pakai seluar soft blue

blazer - warna blazer & seluar tak sama contoh blazer dark grey dan pakai seluar blue navy


Semua tips kat atas BBL dapat dari tailor De-Catano hari tu. Tempoh hari saya ada teman kawan ke De-Catano Tailoring & Design Sri Hartamas. Kalu korang nak tempah custome suite jaket elok datang sini sebab based on experience Mr Alan Founder antara best blazer tailor in Malaysia dan pandai sesuaikan pakaian suit dengan lelaki. Lagi pun de-Catano dah establish sejak tahun 1997 lagi. So boleh bayangkan betapa banyak pengalaman beliau buat custom-made design suit blazer untuk rakyat Malaysia. Kebanyakkan customer berprofile tinggi menjadikan De-Catano Tailoring & Design favorite tailor dorang. Percaya atau tidak harga suite kat sini mampu milik. Lagi pun sebagai seorang lelaki, elok jika ada standby sepasang suite dalam almari korang.


Bisanya setiap tempahan just ambil 10 hari working days untuk siapkan baju manakala jaket (2 weeks) suite iaitu warna coordinate sama. Prosesnya pun mudah,  1st visit - datang measure, pilih kain dan design yang korang inginkan.  Kemudian  2nd visit - fitting suite atau blazer sekali lagi untuk make sure ia based on preference anda. Lepas tu dah boleh pick up suite custome-made anda. 

ini blazer dah siap potong & jahit, tunggu second fitting sebelum finishing

Menurut Mr Alan, apa yang menyebabkan sepasang suite menjadi mahal adalah kerana kualiti kain tersebut. Ada banyak pilihan corak, warna dan patern fabric boleh pilih kat De-Catano Tailoring & Design sampai boleh rambang mata. Hampir kesemua fabric adalah bersumber cotton demi memastikan keselesaan si pemakai.

Antara koleksi fabric ditawarkan kepada pelanggan

Nak lagi rare pada blazer atau suite boleh pilihan kain dari Holland & Sherry yang diimport boleh mencecah RM 91k untuk one 2 pc suit. Jangan terkejut ada antara kain ini sudah sold sold. Bercitarasa tinggi betul pemilik ni ye.


Sebenarnya setiap customer ada preference sediri bukan. So kat De-Catano Tailoring & Design dorang boleh create satu suite mengikut citarasa anda dan ianya tidak akan sama dengan design customer lain. Senang cerita, itu design anda maka hanya anda sahaja yang ada dalam Malaysia ini. The only one dan tak akan terjadi bila attend event terjumpa "pasangan kembar" macam suite/blazer ready to wear dalam pasaran.

Bukan kain buruk tau tapi pola baju customer terdahulu, masih utuh disimpan

Setiap perincian akan jadi trademark anda. Dari segi pilihan design, butang, warna, corak hinggalah pilihan warna benang pun De-Catano Tailoring & Design boleh buat. Katakan anda memang suka blazer kelabu dan nak benang warna pink, jangan risau tailor akan buat hinggalah anda berpuas hati.

Finishing boleh anda pilih mengikut citarasa peribadi

Selain itu, semua ukuran size akan disimpan sebagai rekod untuk rujukan masa mendatang. Andai kata bulan Mac datang buat sepasang blazer dan 5 bulan kemudian anda datang nak buat suite pulak, so tailor akan rujuk dokumen ukuran tempoh hari. Just ukur balik incase ada penambahan atau penurunan je. Yelah awal tahun size pinggang 34 inch, bila datang balik dah berkurang jadi 32 inch, contohnya.

Semua ukuran setiap kali anda datang akan disimpan rapi

Yang bestnya De-Catano Tailoring & Design ada semua keperluan sang jejaka untuk tampil bergaya segak dengan blazer termasuk aksesori yang boleh dipadankan dengan gaya anda.


Terbaru Azlan Typewrittieer pun datang ke De-Catano Tailoring & Design untuk next Konser Nova pada 5 Ogos 2017 kat Stadium Malawati Shah Alam yang bakal menampilkan selebriti terkemuka negara. Azlan mula-mula datang untuk survey baju je dan terus jatuh cinta nak tailor De-Catano Tailoring & Design buat baju untuk show nanti.



Tada baju konser Azlan dari De-Catano Tailoring & Design. Boleh tahan kacak tengok Azlan Typewrittieer selepas tu dengan magis tailor. Korang yang tengok konsert Nova nanti dah tahu kat mana Azlan dapatkan suite dia kan.



Namun tidak terhad hanya kepada suit custom made, tailor de-Catano boleh design baju untuk casual wear, office wear dan evening wear. So sesiapa nak tempah custome suit jacket boleh datang sendiri ke De-Catano Tailoring & Design yang available di enam lokasi berikut:

De-Catano Tailoring & Design Sri Hartamas

Desa Sri Hartamas
No 18, Jalan 28/70A, Desa Sri Hartamas
Tel : 03-2300 0881

Subang Jaya
Lot 1.23A, 1st Floor, The Summit USJ
Tel : 03-8024 7508

Shah Alam
Lot G-36, Ground Floor, Plaza Alam Sentral
Tel : 03-5510 4248

Bangsar
No 12A, Jalan Telawi 3, Bangsar Baru
Tel : 03-2284 8818

Petaling Jaya
29, Ground Floor, Jalan 21/1, Sea Park
Tel : 03-7875 1927

Kajang
30, Jalan Raja Harun, 43000 Kajang Selangor
Tel : 03-8736 886


Nak maklumat lanjut, boleh follow De-Catano Tailoring & Design kat

You Might Also Like

0 Budak Suka Minum Bandung Laici