Ads Nufnang

Beli Tiket Bas Secara Online

Sunday, July 26, 2015

10 Peribahasa Moden Zaman Sekarag

Assalamualaikum & hello there,

Waktu zaman sekolah menengah, subjek paling BBL suka semestinya Bahasa Melayu sebab ada exercise karangan peribahasa. Kalu bab peribahasa memang win la sampai kalu gaduh siap guna peribahasa. Teruk betul kan. Atuk nenek kita dulu kala kalu bersembang mesti guna kiasan peribahasa tapi zaman sekarang rasanya peribahasa dah boleh berubah, maksud tetap sama. Chek out ya.

1. Bagaikan smartphone tiada data internet
maksudnya : Orang yaang punyai banyak ilmu tapi tidak dimanfaatkan ilmunya

2. Ibarat Whatsapp dan Facebook
maksudnya : Dua orang yang bersahabat baik

3. Bagaikan Twitter tiada followers
maksudnya : Melakukan kerja yang sia-sia

4. Bagaikan akaun Instagram tiada bergambar
maksudnya : Orang yang tidak mendatangkan manfaat kepada sesiapa

5. Bagaikan camera 360
maksudnya : Orang yang suka menipu orang lain

6. Ibarat look around menggunakan WeChat
maksudnya : Orang yang rajin bersilaturrahim

7. Seperti Whatsapp tapi tidak boleh download gambar
maksudnya  : Orang yang tidak mendapat maklumat sepenuhnya

8. Ibarat status Facebook tiada orang like
maksudnya  : Orang yang tidak dipedulikan oleh orang lain

9. Sudah ada Whatsapp, WeChat berguna jugak
maksudnya : Orang yang sering memanfaatkan sesuatu

10. Bagaikan diviral di dalam YouTube
maksudnya  : Sesuatu berita yang telah dihebohkan

So, kalu tengah bersembang tu eloklah kita guna peribahasa di atas. Mesti terpinga-pinga si kawan tu. Hahaha

*Peribahasa di atas hanya tujuan melawak sahaja. Dilarang digunakan untuk tujuan rasmi seperti karangan Bahasa Melayu kertas 2 SPM.

BBL ~ selamat menonton sekali lagi
o( ̄ρ ̄)o

Ai tak kan baca sorang je..kongsillah dengan kawan-kawan di....

14 comments:

  1. hihi..bahaya kalau ada yang guna peribahasa ni dalam karangan Bahasa Melayu..pening kepala cikgu nanti..

    ReplyDelete
  2. hahahaa. menariknyaaa peribahasa tu! thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  3. peninglah cg2 BM kalo bebetul budak2 guna dalam karangan..
    dahla memang kalo soalan tatabahasa ada soalan peribahasa.. yg lama2 pun mcm2
    budak2 tukar ikut tekak sendiri..

    pening2..

    ReplyDelete
  4. macam2 sekarang ni...
    Salam lebaran fari BUNDA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya jugak Bunda, kosong-kosong ya

      Delete
  5. gagah la kamus dewan bahasa nak hadam kalau wujud peribahasa macam ni...hahahaha

    ReplyDelete
  6. haha, tak terfikir pulak ada peribahasa gini

    ReplyDelete
  7. hehehe...kiut...bagaikan smartphone tanpa data....

    ReplyDelete
  8. Hihi..mcm2 la..jgn ada yg guna dlm karangan BM dah la..nayaaa.hihi..
    http://vitaminfiqah.blogspot.com/2015/08/5-fungsi-vitamin-c.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...