[ #TIPSLELAKI ] Tips Mudah Penjagaan Kulit & Wajah Untuk Lelaki

9:25 PM

Assalamualaikum & hello there,


Harap entri ini boleh membantu anda dan jadi lebih maskulin!

1. Sabun buku bukan untuk wajah

Lelaki mempunyai kulit berminyak kira-kira 15 peratus melebihi wanita. Pori besar membenarkan segala kekotoran meresap ke dalam kulit. Usah malas mencuci muka menggunakan pembersih wajah yang betul. Elakkan penggunaan sabun buku untuk badan pada wajah. Begitu juga dengan syampu dan krim pencukur, pastikan anda mempunyai sabun khusus untuk setiap perkara.

2. Krim pelindung matahari

Disebabkan kebanyakan lelaki banyak menghabiskan waktu dengan aktiviti luar pejabat, kulit mereka mudah terdedah pada cahaya matahari. Bagi mengelak diserang masalah warna kulit tidak sekata, jangan ragu-ragu menggunakan krim atau losyen pelindung matahari setiap hari.

3. Pelembap rambut

Langkah yang sering ditinggalkan jejaka ialah merapi rambut selepas menggunakan syampu. Tiada salahnya merapi rambut sebanyak dua kali seminggu (bergantung pada jenis rambut) kerana ia penting bagi mengekalkan kelembutan tekstur rambut. Ia juga mampu menyingkirkan minyak berlebihan pada akar kepala sekali gus mengurangkan risiko rambut gugur.

4. Pemakaian

Pilih baju yang diperbuat daripada fabrik kapas yang ringan bagi mengurangkan peluh. Rapikan bulu ketiak secara berkala kerana ia boleh mengundang bau badan yang tidak menyenangkan. Pakaian juga perlu digosok terutamanya persalinan formal. Baju yang berkedut-kedut melambangkan keperibadian lelaki yang tidak ‘taat’ pada kebersihan dan kekemasan.

5. Potong kuku

Kuku sering dipandang remeh jejaka. Mereka hanya memotong kuku tangan apabila ia benar-benar panjang, manakala kuku kaki mungkin dirapikan sebulan sekali. Beri penekanan pada kebersihan kuku kerana ia terdedah pada bakteria hampir setiap saat. Kuku kaki khususnya, hampir separuh hari ia diliputi stokin dan kasut, banyak kekotoran terkumpul sekali gus menyumbang pada masalah kaki berbau.

6. Bercukur

Hampir semua lelaki perlu bercukur. Perapian misai dan janggut perlu agar penampilan sentiasa tampak kemas. Jangan sekali-kali bercukur tanpa krim yang betul kerana ia boleh mencederakan kulit. Mesin pencukur yang tepat juga memainkan peranan bagi membentuk gaya yang diingini. Selepas bercukur, aplikasikan ‘after shave’ yang bertujuan mengurangkan kerengsaan.

7. Cucian malam

Selepas seharian bekerja atau melakukan riadah malam, ramai lelaki mengabaikan kepentingan mencuci wajah dan rambut sebelum tidur. Kekotoran dan minyak yang tertinggal pada wajah dan rambut perlu disingkirkan agar ia tidak merosakkan kedua-dua bahagian itu saat anda melelapkan mata.

8. Flos gigi

Walaupun anda dikurniakan wajah kacak, namun bau nafas yang kurang menyenangkan bakal memberi impak negatif pada penampilan. Menggosok gigi dua kali sehari tidak mencukupi. Pastikan anda flos gigi sekurang-kurangnya sekali sehari bagi mendapatkan nafas segar, gigi putih dan gusi yang sihat.

9. Agen pengelupasan

Struktur kulit jejaka diakui agak kasar berbanding perempuan. Bagi mengatasi masalah itu, rajinkan diri memakai ‘masker’ atau menjalani rawatan wajah sebulan sekali. Proses itu mampu menghapuskan sel kulit mati yang terbentuk di permukaan kulit.

10. Senaman dan pemakanan

Sukan atau senaman sudah sebati dengan karakter lelaki. Jadi, tiada apa yang perlu dirisaukan kerana majoriti mereka memang mengamalkan gaya hidup yang sihat. Bagaimanapun, bagi jejaka yang kurang memberi perhatian pada kepentingan senaman, sudah tiba masa untuk anda mengubah cara hidup. Riadah ringan tiga kali seminggu cukup untuk membekalkan kecergasan dan mengekalkan bentuk badan ideal. Begitu juga dengan pemakanan, kadar metabolisme lelaki diketahui memang tinggi berbanding wanita. Ketahui kalori diperlukan badan anda dan makan mengikut jadual pemakanan yang betul dan seimbang.

--------------------------------------------------------------------------------- * 


Jenama penjagaan peribadi lelaki No. 1 Malaysia, Dashing bekerjasama dengan Manchester City Football Club, pasukan paling pantas berkembang dalam liga Premier bagi menghasilkan beberapa produk dan pengalaman menakjubkan untuk semua pencinta sukan di Malaysia. Portfolio produk DASHING terdiri daripada EDT, deodoran dan buih mandian termasuk pencuci muka, gel rambut & bedak talkum. Selepas pelancaran rangkaian edisi terhad EDT dan Deodoran Dashing dan Manchester City Football Club baru-baru ini, Dashing kini bersiap sedia untuk merevolusikan penjagaan kulit dalam kalangan lelaki Malaysia.

Lelaki masa kini sangat komited dalam aspek penjagaan peribadi, kebersihan diri dan keinginan kelihatan terbaik, sama seperti wanita. Prinsip yang menyifatkan lelaki aktif dan ‘macho’ tidak mengambil berat tentang penampilan luaran sudah tidak benar kerana realiti hari ini amat berbeza. Hero-hero zaman sekarang merupakan legenda dalam arena sukan yang mempunyai tarikan gaya tersendiri dan sangat menjaga penampilan diri. Antaranya ialah Sergio Aguero, Vincent Kompany, Samir Nasri dan David Silva.


Dashing dengan bangganya memperkenalkan rangkaian pembersih muka baharu yang diinspirasi dan disokong oleh Manchester City Football Club. Rangkaian pembersih muka ini dicipta khusus untuk cuaca dan kulit orang Asia. Kandungannya pula dipilih dengan terperinci bagi menangani masalah kulit yang biasa dihadapi lelaki dan walaupun ia memiliki tindak balas yang efektif, namun ia tetap lembut pada kulit.




ICY FRESH: Dashing Icy Fresh mengandungi Ice Glacier Water (air ais glasier) untuk kesegaran segera dan hidrasi kulit. Ia memberikan kesegaran berpanjangan dan sensasi kesejukan kepada kulit dengan melegakan haba berlebihan secara pantas. Atasi kekeringan dan kick it cool seperti David Silva.


OIL CLEAR: Dashing Oil Clear diformulasi dengan kandungan rahsia arang buluh yang menyingkirkan kotoran & minyak berlebihan daripada kulit menjadikan wajah bebas minyak dengan berkesan. Memberikan perlindungan terkuat daripada minyak seperti pertahanan tengah, Vincent Kompany.


EXTRA WHITE: Dapatkan kulit putih dan serlahkan diri bak penyerang, Samir Nasri. Diformulasi bersama tumbuh-tumbuhan pergunungan Alp Switzerland, Dashing Extra White memberikan anda kulit lebih ringan, cerah & tona sekata. Ia turut dilengkapi perlindungan UV bagi mengelakkan bintik-bintik gelap.



ACNE FREE: ‘Tiada siapa lebih mahir menggelecek & menjaringkan gol setangkas Sergio Aguero!’ Hapuskan akne bersama Dashing Acne Free yang diformulasi istimewa dengan Zink & Lempung (tanah liat) bagi melawan akne penyebab bakteria. Ia turut menjadikan kulit licin dan sihat dari luaran sekali gus memberi pembersihan pantas kepada kulit!


WHITENING SCRUB: Siapa kata lelaki tidak dapat memiliki kulit berseri? Dashing Whitening Scrub diformulasi dengan garam laut yang membersih jauh ke dalam dan membantu proses pengelupasan bagi memberikan tona kulit lebih sekata. Ia membantu membuka liang pori, menyingkirkan kekotoran dan bintik hitam. Ayuh dapatkan kulit berseri seperti Kevin De Bruyne!

--------------------------------------------------------------------------------------- * 

Pembersih Muka Dashing boleh didapati dalam pek 100g pada harga RM10.90 dan 50g pada harga RM6.90. Jadi buat golongan lelaki di luar sana, teruskan menerokai gaya hidup aktif anda tanpa dibimbangi masalah kulit kerana Dashing akan menyelesaikan masalah tersebut. Bagi menggandakan keterujaan anda, Dashing juga sedang menjalankan peraduan di seluruh Negara dan akan memberi peluang kepada 11 pemenang bertuah untuk menikmati jelajah 6 hari 5 malam ke Manchester, UK secara percuma! Jelajah ini akan meliputi 3 hari di kem latihan di City Football Academy bersama-sama para jurulatih Akademi dan peluang mendekati para pemain pasukan pertama, jelajah di Etihad Stadium dan tidak ketinggalan tiket VIP bagi menonton perlawanan secara langsung (LIVE) di antara Manchester City FC dan Manchester United pada 19 Mac 2016.


Ia merupakan peraduan menggunakan SMS yang mudah dan anda hanya perlu membeli mana-mana produk Dashing atau Elite dan hantarkan SMS ringkas bagi menyertai peraduan ini yang akan berakhir pada 31 Disember 2015.



BBL ~ cuci bersih-bersih
o( ̄ρ ̄)o

Ai tak kan baca sorang je..kongsillah dengan kawan-kawan di....

You Might Also Like

5 Budak Suka Minum Bandung Laici