Eat.Travel.Write Putrajaya: Kenapa Mesti Datang Taman Warisan Pertanian

4:41 PM


Assalamualaikum & hello there,

Hari Kedua
- 17 Disember 2015 - 10.00 pagi
- Taman Warisan Pertanian Putrajaya

Aktiviti eat.travel.write Putrajaya diteruskan ke destinasi iaitu Taman Warisan Pertanian yang terletak di Precinct 16. Taman Warisan Pertanian (Agriculture Heritage Park) sangat menarik untuk korang lawati & terokai pelbagai pokok buah tempatan, herba, rempah ratus, getah, kelapa sawit, kopi, sawah padi, serta pokok kayu tropika yang tumbuh dalam hutan Malaysia. 


Korang boleh mendapatkan tiket masuk & peta taman di pintu masuk utama selepas menaiki tangga dari kawasan makan Penanggah. Ada dua pilhan sama ada nak berjalan kaki atau menaiki kereta buggy tu. Size taman ini sangat besar, so jangan lupa bawa air mineral bersama.



Waktu Operasi & Kadar Bayaran Masuk

⚈ Taman Warisan dibuka setiap hari bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang
 (hari Jumaat ditutup buat sementara jam 12.15 tengahari - 2.45 petang untuk solat Jumaat) 
⚈ Kawasan makan Taman Penggah beroperasi setiap hari bermula jam 7.00 pagi hingga 11.00 malam
⚈ Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke kawasan makan atau Bazaar Agro
⚈ Tiket bayaran ke Taman Warisan : RM 2.00 (dewasa & kanak-kanak 12 tahun ke atas), 
tiada bayaran untuk kanak-kanak bawah 12 tahun serta pelajar beruniform sekolah atau pelajar universiti 
(sila tunjukkan kad pelajar)
⚈ Kereta buggy akan di caj RM 4.00 setiap seorang (RM 3.00 untuk pelajar) atau 
anda boleh menyewa sebuah kereta buggy hanya RM 20.00 (6 tempat duduk) atau RM 25 ( 8 tempat duduk) 


Dua orang wakil dari pihak taman pertanian telah memberi banyak penerangan tentang setiap pokok & spesis yang ada dalam taman warisan. Tujuan utama Taman Warisan Pertanian diwujudkan untuk memberi peluang kepada pelawat melihat pokok buahan Malaysia & mengalami pengalaman sebenar menore getah, mengumpul kelapa sawit & penanaman padi. Yelah budak sekarang bukan kenal biji getah terutama mereka yang tiada kampung halaman - real kampung life. 


Taman Warisan terbahagi kepada beberapa seksyen yang terdiri daripada pokok-pokok buah-buahan tropika (ini adalah tarikan utama taman), herba & rempah-ratus, tanaman komersial, tapak tangan &  dusun pokok getah.

Terdapat spesies buah-buahan banyak berkembang di sini termasuk nangka, rambutan, ciku, jambu madu, cempedak, longan, durian, limau bali, mangga, manggis, pulasan, buah naga, belimbing dan jambu batu.


Malangnya anda tidak dibenarkan untuk memilih buah-buahan yang anda bersiar-siar. Pelawat akan melihat bahawa sebahagian daripada pokok-pokok mempunyai beg plastik diikat di bahagian buah-buahan untuk mencegah perosak (serangga, haiwan dan manusia!).

Papan tanda dalam bahasa Inggeris dan Bahasa memberikan maklumat asas mengenai setiap spesies buah-buahan termasuk manfaat kesihatan mereka.

Adakah anda tahu misalnya bahawa nangka boleh merawat demam campak manakala belimbing boleh membetulkan chickenpox (cacar air)?


Tanaman lain termasuk serai wangi (serangga yang berkesan dan ular penghalau), pandan, ylang ylang, serai, Garcinia masam dan java teh (misai kucing).

Bahkan ada sawah padi mini, lengkap dengan berpakaian buruk sekali. Nasib baik pacat tak ada.


Kelapa sawit adalah tanaman yang berguna. Bukan sahaja ia menyediakan minyak yang digunakan dalam sabun, marjerin, minyak masak dan lilin tetapi batangnya digunakan dalam plasterboards siling dan tandan benih adalah bakaran untuk mengeluarkan baja kalium.

Di dusun pokok getah terdapat beberapa Mangles pada paparan yang digunakan untuk memerah susu getah mentah menjadi kepingan bahan getah asas. Terdapat juga replika rumah seorang penoreh getah yang sangat cantik ditengah-tengah kebun.


Pelancongan pendidikan & demonstrasi boleh diberikan kepada kumpulan kanak-kanak atau pelajar jika diaturkan lebih awal. Kami bertuah hari tu apabila dapat melihat demo menoreh getah hinggalah proses menghasilkan kepingan getah.


Pada hujung minggu terakhir setiap bulan yang Bazaar Agro diadakan di kawasan tempat letak kereta. Biasanya ada beberapa dozen gerai menjual buah-buahan, tumbuh-tumbuhan periuk, baja organik, arnab haiwan kesayangan dan barangan runcit.

Yang menarik semua pokok buah-buahan tumbuh renek & rendah. Siap ada berbuah lagi seperti pokok nangka, cempedak, kepala sawit, rambutan & jambu air. Hampir semua pokok buah tempatan Malaysia boleh dijumpai di sini. 


Mesti singgah makan kat food court Penanggah! 

Di kawasan food court area terdapat banyak gerai pilihan makanan termasuk alive kitchen (Penanggah), sate kajang Hj.Samuri, kuey teow, pilihan menu mee berasakan mee, roti john, nasi kerabu, nasi ayam dara, sajian menu petang & banyak lagi. Kebanyakan penduduk sekitar Putrajaya datang ke Taman Penanggah semata untuk menjamu selera. 

- kedai makan menu petang & minuman -


- Nasi ayam -


- Pelbagai pilihan Mee bakso -


- Nasi kukus ayam berempah -


- coconut shake, pulut mangga & air kelapa muda -
*pulut mangga gerai ini sangat sedap


- Nasi Kerabu, Nasi Dagang -


Sport this kiosk! Mesti cuba nasi ayam berempah kat Taman Penanggah ni. Hari tu sampai orang beratur nak makan nasi ayam berempah ini. BBL tak sempat nak cuba sebab dah terbeli makanan lain dulu. Next time nak try makan nasi ayam Taman Warisan la.



Perut dah teruja tengok gambar di atas. Eloklah pergi capai kunci kereta & pasang wase terus ke check point Taman Warisan Putrajaya tau. Tak pun follow je Google Map dibawah.

Peta lokasi Taman Warisan Pertanian Putrajaya 





Entri ini dibawa khas oleh Eat.Travel.Write Putrajaya oleh GayaTravel magazine dengan kerjasama Perbadanan Putrajaya.

BBL ~ selamat tahun baru 2016
o( ̄ρ ̄)o

Ai tak kan baca sorang je..kongsillah dengan kawan-kawan di....

You Might Also Like

3 Budak Suka Minum Bandung Laici

  1. wah!! boleh msuk rupanya dekat sini.. hehe

    ReplyDelete
  2. kenapa nampak macam seronok sangat ni? huuu..

    selamat tahun baru 2016 :)

    ReplyDelete