Niat Puasa Bulan Ramadhan & Niat Solat Terawih

1:29 AM

Assalamualaikum & hello there,

Bermula esok, umat Islam di Malaysia akan berpuasa selama sebulan. Alhamdulilah bertemu lagi kita tahun ni dengan bulan penuh keberkatan. Ingat lagi niat puasa? Jangan risau, lepas magrib nanti dah boleh niat puasa untuk esok atau niat untuk puasa sebulan terus. 

Niat puasa sehari & niat puasa sebulan



Bacaan niat puasa sehari Ramadhan



Dah habis berbuka mestilah nak pergi solat terawih. Solat terawih ni hanya ada bulan Ramadhan je, rugi sangat kalu tak pergi solat terawih berjemaah di masjid atau surau. Oh satu lagi, kalu korang dah terlalu sibuk, jangan lupa tunaikan solat terawih sendirian di rumah.  Dapat jugak pahala solat terawih tu. 

Cara menunaikan solat terawih lapan rakaat

Niat solat terawih

.
1.  Setelah selesai melakukan solat fardu Isyak, maka Bilal memulakan Solat Tarawih dengan menyeru:

سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْمَعْبُوْدِ

Maha Suci Tuhan Pemiliki (alam) yang disembah (dipatuhi),
 .
2.  Bilal & jemaah sama-sama membaca:
3.  Bilal menyeru dengan lafaz bagi permulaan mendirikan solat sunat Tarawih;
4.  Imam & jemaah sama-sama mendirikan 2 rakaat pertama solat sunat Tarawih;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at pertama: Surah At Takaatsur
Raka’at kedua: Surah Al Ashry
.
5. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-2; Bilal & jemaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:
.
6.  Imam & jemaah bersama-sama mendirikan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 3 dan 4;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at ketiga: Surah Al Humazah
Raka’at keempat: Surah  Al Fiil
.
7.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-4; Bilal & jemaah membaca Tasbih dan Selawat:
.
8.  Diikuti dengan Imam membaca doa berikut:
.
9.  Sebelum mendirikan 4 rakaat lagi, bilal & jemaah membaca kalimat:
.
.
10. Imam & jemaah sama-sama meneruskan Solat Sunat Tarawih rakaat yang ke 5 dan 6;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at kelima: Surah Al Quraisy
Raka’at keenam: Surah  Al Ma’uun
.
11. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-6; Bilal & jemaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:
.
12.  Imam & jemaah bersama-sama meneruskan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 7 dan 8;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at ketujuh: Surah Al Kautsar
Raka’at kelapan: Surah  Al Kaafiruun
.
13.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-8 (akhir); Bilal & jemaah membaca Tasbih dan Selawat:
14.  Apabila selesai mendirikan 8 raka’at Solat Tarawih, baca lah doa.

Malam ni jangan lupa untuk solat tawarih & niat puasa esok hari ya. Semoga Ramadhan kali ni lebih banyak pahala boleh kita kumpul sama-sama. Oh nantikan giveaway duit raya dari BBL bermula esok ya.


BBL ~ Ahlan wasahlam Ramadhan
\( ゚ヮ゚)/


Ai tak kan baca sorang je..kongsillah dengan kawan-kawan di....

You Might Also Like

4 Budak Suka Minum Bandung Laici

  1. Nice info. Salam Ramadan. Selamat berpuasa. Maaf Zahir Batin.

    ReplyDelete
  2. terimakasih banyak artikelnya mas, mantab deh..

    http://www.tokoobatku.com/obat-tekanan-darah-tinggi-herbal/

    ReplyDelete

Jadi BFF Instagram BBL

Blog Arkib

LIKE Fan Page BBL